Su quello che i Killing Joke sono stati, sulla loro importanza storica, sugli apici raggiunti negli anni '80 penso che non ci sia poi molto da dire e rivangare, almeno su queste pagine, quindi non starò qui ad annoiarvi con frasi fatte ma passo direttamente al sodo, ovvero analizzare nel dettaglio la produzione di questo straordinario gruppo durante gli anni '90: una produzione non abbondante, riassumibile in soli tre album, spesso trascurati e dimenticati. Dopo "Outside The Gate" la band sembrava sull'orlo del collasso, quell'album era praticamente un progetto solista di Jaz Coleman marchiato Killing Joke per volere della casa discografica; voci di scioglimento si fanno sempre più insistenti, ed invece no: come a rendere onore al nome che si sono scelti i KJ ritornano alla carica dopo appena due anni con questo album significativamente intitolato "Extremities, Dirt And Various Other Repressed Emotions". 

Non so di preciso cosa sia accaduto nella formazione inglese nel periodo tra il 1988 ed il 1990, fatto sta che è scoccata una nuova scintilla: "Outside The Gate", oltre alla caustica ironia tipica dei KJ incorporava anche atmosfere riflessive; era un album variegato, accessibile, ricco di influenze e molto suggestivo, con EDAVORE cambia tutto, completamente: questo disco è un monolite, dieci canzoni (più un breve strumentale) che si assestano su una lunghezza media di 5/6 minuti, atmosfere sature, pesanti, prettamente industrial. La tensione è palpabile, i testi critici e corrosivi, più che mai profetici: Jaz Coleman denuncia in maniera molto diretta ed inequivocabile tutte le aberrazioni della società e dell'anticultura post-Guerra Fredda: il culto del dio denaro, l'oppressione capitalista che stritola il pianeta in subdolo e mascherato regime neo-colonialista, la lobotomia di massa dei bombardamenti pubblicitari, l'inquinamento, l'alienazione di una società spersonalizzata che si incarna nel motto produci-consuma-crepa, antivalori come l'avidità, l'egoismo e l'arrivismo. 

"Extremities..." è un album che esalta al massimo il carisma sciamanico e predicatorio di Jaz Coleman, voce stentorea, cupa, evocativa, un Jim Morrison industriale, è lui il catalizzatore dei Killing Joke, colui che riesce a sfruttare al massimo, in tutte le sue enormi potenzialità la texture sonora creata dalla chitarra acida di Geordie Walker e dal basso sempre pulsante, sontuoso ed implacabile di Paul Raven, a cui si aggiunge un'ottima dose di sintetizzatori a colorire ulteriormente le atmosfere. È grazie a questi elementi che l'album "spacca", colpisce fin da subito, entra istantaneamente in circolo a dispetto della sua lunghezza e della complessità delle composizioni, anzi, è proprio negli episodi più dilatati che questi Killing Joke esprimono il meglio, su tutti la formidabile invettiva di "Age Of Greed", il pathos epico e quasi opprimente di "Intravenous" e gli scenari cupi e malati di "Inside The Termite Mound", cavalcate straordinarie, di potenza sonora quasi wagneriana ed evocative nel loro fascino apocalittico. Il ritmo rallenta con un affresco straniante come "Solitude", da cui cominciano a trasparire le atmosfere orientaleggianti del successivo capitolo, "Pandemonium", confluendo nell'ipnosi angosciosa e stridente di "North Of The Border", episodi che ben rappresentano lo smarrimento e la depressione dell'individuo prigioniero di una società priva di prospettive, valori e sentimenti.

Tuttavia non mancano alcuni episodi più semplici, "Extremities" e il singolo "Money Is Not Our God", anthems marchiati a fuoco da un Paul Raven in questo contesto a dir poco superlativo, e l'insinuante "The Beautiful Dead", dai riflessi psichedelici; canzoni che tutte le band della scena industrial ed alternative metal conosceranno alla perfezione, tanto imitati, mai raggiunti, come recita il loro motto. Già, perché i Killing Joke sono unici, c'è veramente poco da fare, ed "Extremities, Dirt And Various Other Repressed Emotions" è un'ulteriore dimostrazione di coerenza, ispirazione, nettissimo rifiuto di qualsiasi logica commerciale: un album di denuncia, intenso, forte, vibrante, diretto, entusiasmante che, dopo l'ultima bordata apocalittica, "Struggle", si chiude con la risata liberatoria di Jaz, consapevole di aver colpito nel segno, per l'ennesima volta.

Elenco tracce testi e video

01   Money Is Not Our God (05:16)

Nine tenths of the law that is sick
Is possesion
Life expressed in matter is a blasphemy
Success defined by aquisition stinks!
So busy trying to make a living i forgot about living
Yes i do
So busy trying to make a living i forget about life

The best things i found in life were my birthright
Green fields mean more to me than a brand new car
Will you swap your hi-fi for a clear blue sky?
Will you cash in all your shares for gods clean air?
Is your answer yes,or no,to these painful truths?
Is your answer yes,or no,to these painful truths?

Do you grovel to your master?
Do you beg like a dog?
First things first,repeat to yourself
Ahhh money!, money is not our god!

Mine!
The best things in life are free
Mine!
I own the beach and the blazing sunset
Mine!
I own the waves and the fresh air
Mine!
I drink the milk of the stars in this beautiful moment
Say to yourself
All these things are mine!

Repeat after me!
Money's not our god

Do you grovel to your master?
Do you beg like a dog?
First things first,repeat to yourself
Ahhh money!

02   Age of Greed (07:23)

Ten percent of the land
Is the hand that pulls the strings
Be the privileged few (to have to own to hold)
Power over the people yes yes
Power over people
Be the privileged few to have to own to hold

Money property assets before lives
Green gestures of a dying planet
An endless debate only too late
An appetite for glutony

The only way is up the only way is up
But when you are up you have to try and stay there
So you stamp and cheat on people
Champagne breakfats (rewards for the killing)
And a fast waist bulging
Indulging, in what you call good living

But most of all there is too much fat on your heart - pig
A lifestyle of cholesterol
Cross collateralized cholesterol
Saving what's left from profit margin
For what?
I'll tell you what for
For some irrelevant conscience easing charity - Why?
Just to justify! Just to justify!

Look at this utopia
A society based on solid foundations
Educate our children - educate them well
To feather the nest and fuck the rest
(Yes yes feather thenest and fuck the rest)
The waste expands
(As your waist expands)
While others stand at the back of the queue
I mean you

Still the same old security
For your creature comforts
Exchanging the hours of your life
For the cash you've already spent
Eating rubbish so you can pay the rent
Table wine once a week if you'relucky
In comparison

Privatise the people's lives
Be part of the company (or fade!)
The appliance of science to privatise their lives

Water is our business
Electricity is our business
Gas is our business
Lives are our business
Business is our business

Your money - my time
Your stinking industrial bathwater - my wine
Imbalance induces hate
How will you fill the gap
Between the endless buffet
And the scraps of food I have

I feel hate I feel hate
I feel hate I feel hate
(Don't be afraid to show your hate, hate!)

You just treat me like a commodity
You didn't know I couldn't even afford to feed my family
I just want to kill
I just want to take a gun
And put it to your head
And pull the trigger

03   The Beautiful Dead (05:57)

The crowd was one (oblivion ran deep)
A consciousness of cannon-fodder walking in its sleep
Vacant expressions (and don't look ahead)
Everybody dance with the beautiful dead I said!

All queue up and gravel for a hit
SOmeone pulls the reins then you chew at the bit
Encouraged by commercials to spend beyond my means
I laughed as it all fell apart at the seams

(Hey! Take a look at tomorrow)

But will I inherit the good green earth?
Such a lovely world

All mod-cons there was dust on the drums
My electronic beat-box got the job done
Everybody emulate the pulse of the soul
And change your clothes (to make you feel old)
Effort and sweat was a thing of the past (they said!)
Welcome to the world of the beautiful dead

04   Extremities (05:19)

Extremities confusing me
Affect me night and day
Fascinated, devastated
Critical decade
Vanishing greenery
Changing scenery
Yet somehow I accept
Extremities confusing me
Yet somehow I accept

White heat (I watch a meltdown)
Cut the wood against the grain
Pleasure - pain (one word)
Extremities

I'm frightened
I'm excited
And I cannot differenciate between the two
(Can you?)

Each and every one of us is watching for the signs
The days go by we count the moments
The moments of our lives
All the time all the time

The earthquakes came and the buildings all fell down
(And the waves I saw, I saw the people slowly drown)
Yes the sun grew hot and the children dehydrate
I saw the soldiers burn
I saw their skin just blister and break

Each and everyone of us is counting out the
Moments of our lives all the time

05   Intravenous (07:02)

06   Inside the Termite Mound (07:49)

By day we're dormant
Because it's too hot outside now
Nocturnal notions (as we leave or cocoons)
Antennae tuned to inuman vibrations
Shading the cities of the world to come

I listen to the sound, the endless construction
Inside the termite mound

I walked past the nursery
All the children have gone now
(The rules we taught them are what they've become)
Move past the people (they make me feel so indifferent)
Serving their purpose
It's their purpose to serve
A thousand lights from this hneycombed labyrinth
These winding tunnels lead to my place of desire
Bars and bazaars of self-gratification
Live to consume
Live for momentary pleasures

I listen to the sound, the endless construction
Inside the termite mound.

07   Solitude (04:56)

08   North of the Border (05:52)

Scrape my nails across a brick

I'll describe my mornings in the early hours
My pulses are racing, my heart beats out loud
I am north of the border (and I'm cold and I sweat)
And I worry I worry what tomorrow will bring

Scrape my nails across a brick

I walk north of the border and step over the line
To a place of frustration (going out of my mind)
I've tried wearing bright colours to brighten my life
But the truth cuts through fashion, it cuts like a knife
Just look at our faces, yes they say more than words
We're so lost in our problems
We're so lost in our world
Yesterday - nothing
But today is o.k. - I've enough to survive on
Tomorrow's another day

Scrape my nails across a brick

09   Slipstream (07:07)

Time means nothing
Time means nothing to me anymore
Twenty years ago
Twenty years ago and yesterday
All the same to me all the same to me
Yes all the same
Time means nothing
Time means nothing to me anymore

I shut my eyes a second ago
And I was only eight years old
Lying on my back in the sun
Listening to the sound of children playing
And I remember all my thoughts
(thinking how beautiful life was)
So wonderful to be young
So beautiful to be young
Rememebring how, how to be young



One by one, all my friends died
And my body decayed
Time means nothing
Time means nothing to me anymore
I close my eyes, I was learning
A lesson somewhere else
I shut my eyes, I was learning
A lesson somewhere else
Time means nothing
Time means nothing to me anymore

Slipstream

Time means nothing to me anymore

10   Kaliyuga (02:08)

11   Struggle (06:13)

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  Algeone

 "Un lavoro di intensità spaventosa, dotato di poteri evocativi che pochi hanno saputo riformulare."

 "La lotta è dura, la lotta è lunga, la lotta è bella."